Sprint 6 (avslutning) – PJ312 Kreativt Prosjektarbeid

Vurdering av løsning

Ved første utkast av nettsiden ble Masterpage satt opp slik at innhold skulle deles i 4 kolonner på siden, men det viste seg være uoptimalt for alle de andre undersidene bortsett fra forsiden. Dette ble derfor endret. I CSS’en ble kolonnene (vi hadde her kun en sidebar) plassert med fast plassering (postion: absolute), dette fordi den ansvarlige har dette som en personlig vanesak. Denne løsningen fungerte greit nok, men vi bestemte oss for å gå bort fra den. Dette ble for ustrukturert og i tillegg var det lite plass til annet enn det som skulle være innholdet/tekst på de ulike sidene. Vi bestemte oss heller for å lage en side med trekolonnestruktur der vi plasserte logg inn, facebook, bannere osv i sidebarene. Da vi byttet om til trekolonnestruktur endret vi også minimalt på designet og puttet menyen i headeren istedenfor i venstre sidebar. For det første så det mye mer moderne ut (vi la til en stilig jquery på menyen også) og i tillegg ga det oss bedre plass til bannere, widgets etc.

I databasen vår har vi endret noe. Vi har lært mye etter vi satt opp databasen første gang. Vi fjernet hele tabellen som inneholdt postnummer og adresse og la det direkte inn i ansatt og kunde i stede. Vi fjernet også relasjonen mellom ansatt og ordre. Dette fordi vi trodde vi kom til å lage innlogging til alle ansatte med permissions for å gjøre ulike ting i backend. Istede hardkodet vi brukernavn og passord. Vi fant ut at det ikke er så mange ansatte i bedriften og det derfor ikke vil være nødvendig med et så komplisert backend system. Vi har også laget en logginn tabell som inneholder kundens ”brukernavn” (epost) og passord. Vi har også laget en PK OrdrelinjeID i ordrelinje-tabellen, og lagt til litt ekstra informasjon i produkt-tabellen (D – og FpakPris, PBilde).

Da vi begynte å tenke på nettbutikken var vi usikre på hvordan vi, designmessig, skulle sette den opp. Vi prøvde først å lage en tabell med stringbuilder, men gikk heller over til en gridview som vi stylet med css. Vi la til en kjøpknapp i gridview som aktiverer en kolonne i et annet gridview slik at vi får en handlekurv. I handlekurven, som befinner seg rett under produktlisten, kan man oppdatere antall av en valgt vare og fjerne varen.  Man må være logget inn hvis man skal bestille varen og trykker man ”send bestilling” lagres ordren med en gang. Vi burde også lagt til en ”les mer om produktet” – knapp der man kom inn til en egen side om produktet med mer utfyllende informasjon.

I administrasjonen for ansatte har vi prøvd å lage det designmessig likt, men allikevel ulikt hovedsiden. De ansatte må logge seg inn med et gitt brukernavn og passord (”admin”/”passord”), og blir sendt til administrasjonens hovedside. Her kan de endre, slette, og legge til nye ansatt, produkter, kunder og ordre. Vi prøvde å gjøre det så intuitivt som mulig for brukeren å bruke denne siden. For eksempel. at de skriver inn produkt id og trykker ”Hent produktinformasjon”. Da dukker denne informasjonen om produktet opp i tekstboksene slik at de lett kan se hvor de ønsker å endre eller hvor det mangler informasjon om produktet. På siden der man skal redigere ordre fikk vi ikke til å linke alle tabellene opp mot hverandre og det ble problemer med fremmednøkler. Derfor er ordresidene ikke ”riktige” i forhold til den funksjonen de egentlig skal ha. Vi rakk heller ikke å legge inn endring av kategori- og lønnstrinn tabellene. Vi tenkte også på at vi burde ha et statusfelt i Kunde-tabellen der 0 var inaktiv og 1 var aktiv, fordi man får problemer med ordrer hvis man sletter en kunde som har lagt inn en ordre.

Quizen ble laget ved hjelp av javascript og jasontabell. Den ble laget for å være en kort og enkel quiz, hvor deltakeren får opp 3-4 alternativer man må svare på. Det er totalt 7 spørsmål i quizen, henholdsvis for at deltakeren ikke skal miste interessen for fort. De skal heller få lete litt rundt på siden og finne svarene, og forhåpentligvis vekke litt interesse for Hval sjokolade i prossessen. Brukeren vil enkelt finne quizen på venstre sidebar på nettsiden, markert av tydelig «ta quiz» bilde. Quizen startes ved hjelp av å trykke på «klikk meg» bildet som kommer frem på quizsiden. Når quizen er ferdig får brukeren frem antall poeng, og får valget med å ta quizen på nytt,eller gå tilbake til forsiden.

Tid var den største begrensningen, spesielt når det kom til quizen. Jeg skulle gjerne ha sett at quizen hadde blitt litt mer dynamisk, med tanke på bakgrunnsfarge og effekter, og at deltakerne kunne få frem både antall poeng underveis og antall spørsmål de hadde igjen. Det hadde også vært flott med en highscore side, hvor quizdeltaker kunne ha sendt inn sin highscore med mer, kunnskap var også en begrensende faktor når det kom til highscoresystemet jeg gjerne skulle ha hatt med.

Vi har også laget et lite bildeslideshow i venstre sidebare som viser noen forskjellige produkter fra Hval Sjokolade. Slideshowet skal ikke trekke for mye oppmerksomhet, og er derfor lite og enkelt. Det ble plassert i sidebaren for ikke å “forstyrre” resten av nettsiden og innholdet. Vi har også satt opp et slideshow på hovedsiden (index.aspx) med litt diverse bilder for å få siden til å se litt mer levende ut.

 

Vurdering av prosessen. 

Prosessen SCRUM ble brukt gjennom hele prosjektet. Dette er et rammeverk som er en smidig systemutviklingsprosess rettet mot å levere de viktige tingene først. Det blir brukt sprinter hvor man konsentrerer seg på noen punkter i hver sprint. Dette gjør at det er lettere å holde oversikt.

Gruppen vår har brukt SCRUM under hver sprint. I begynnelsen av hver sprint har gruppen sittet med planning poker i begynnelsen av hver sprint for å estimere tid og vanskelighetsgrad på de forskjellige oppgavene gruppen skal ha. Dette gir oss et godt inntrykk på hvor lang tid vi må beregne på hver oppgave og kan spare oss mye tid. Vi har også brukt å ha et daglig møte som blir kaldt stand up. Det at alle deltakerne på gruppen har et sånt møte hver dag før vi begynner å arbeide skaper en trygghet. Da sier hver enkelt hva de har gjort frem til møte og hva de skal gjøre samme dag. Gruppemedlemmene må derfor gjøre det de sier de skal gjøre, for å ha noe å fortelle på neste dags stand up. Dette er også en metode man kan benytte seg av for å få hjelp til oppgaven personen har hvis det er noe problem. I hver sprint må vi skrive en sprint backlog og en produkt backlog. Sprint backlog er et dokument hvor vi skriver opp oppgaver som skal utføres i nåværende sprint og hvem som skal utføre disse oppgavene. Produkt backlog er et dokument vi skriver i første sprint som har en oversikt over alle oppgavene som skal bli gjort totalt gjennom hele prosjektet. Det er fra produkt backloggen vi velger ut oppgaver til sprint backloggen.

Gruppen har benyttet seg av SCRUM under hver sprint, men det har variert hvor flinke vi har vært. Vi har merket at de dagene SCRUM ikke har blitt brukt like flittig har gjort at enkelte medlemmer er usikre på om resten av medlemmene gjør jobben sin og det kan ta lenger tid for personene i gruppen til å spørre om hjelp, som gjør at punkter i sprinten kan bli forsinket og det kan skape en stress situasjon. Vi har en bedre gruppedynamikk med mindre frustrasjon og stress de sprintene vi bruker SCRUM flittig og effektivt.

Bruken av Atlassian Jira har også vært varierende. Noen ganger kan noen være litt for trege med å legge ut oppgavene som skal bli gjort i taskboard, eller glemt å flytte på oppgavene fra task board. Dette gjør da at burndowngrafen og estimeringen blir feil og må derfor kommenteres i rapporten. Dette er noe som gjør at oppgavene blir vanskeligere å holde oversikt over. Det har og vært varierende med innlegg på wiki siden. Når ikke alle dokumenter blir lastet opp der kan det utløse mer jobb for personen som sitter med rapporten som må bruke tid på å få tak i den personen som har dokumentet og få det sendt over.

Vi har hatt sprinter der vi har vært veldig flinke på å bruke jira godt, og da får vi et godt resultat og større kontroll som gjør at vi når målene vi har satt for sprinten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *