Eksamen i PJ110 – Uke1

Tema får eksamen er Imagine cup 2010.

“Imagine a world where technology helps solve the toughest problems”

 

Første uken er ferdig og nå har jeg skrevet blogg hver dag. En ny uke starter nå, og vi er allerede godt i gang.

 

Her er bloggen for første uken;

DAG 1:

Vi har nå fått utdelt eksamensoppgaven. Jeg syns det virker som et spennende prosjekt jeg. Guttene klager litt over at det er for få, et eller annet, som gjør at vi ikke kan ha så mye forskjellig på siden vår, men det ordner seg vel. Idag prøvde vi å bli enige om hva slags tema vi skulle gå for, og det stod til slutt mellom to stykker. Derfor skrev vi ned på lapper hva vi assosierte med de ulike temaene, og det kom også opp noen ideer på løsning.

Kreativ teknikk brukt: Brain Writing med post-it lapper

Fordeler med teknikken? Det kan gjøre fort og enkelt. Det er lett å assosiere videre hvis man først har kommet på en ting. Gir individuelle bilder på hva man forbinder med temaet og alle får kommet med sine meninger uten forstyrrelser av de andre.

Ulemper med teknikken? Mangel på inspirasjon fra andre kilder, og hvis du ikke er i det kreative hjørne når det gjennomføres kan man fort bli sittende å tenke på andre ting eller kjøre seg helt fast.

Når kan teknikken brukes? I en ny gruppe der folk ikke kjenner hverandre fordi alle får kommet med sine ideer uten at de typisk sterke personlighetene tar over. Man bør bruke teknikken i mindre grupper da det med store grupper vil ta lang tid å oppsummere. Teknikken kartlegger raskt alles meninger, men resultatet bør kanskje bearbeides videre av andre teknikker.

 

DAG 2:

Vi utsatte vurdering om valg av tema igår, og møttes for å bli enige om det og prøve å få frem noen løsninger. Vi kom frem med ideer og skrev dem opp på en liste før vi satte opp noen kriterier. Kriteriene var; humoristisk, kreativt, gjennomførbart, inneholde teknologi, enkelt å presentere, brukervennlig, inspirerende, ikke avhengig av 3.part og moralsk forsvarlig. Vi gikk igjennom ideene og kriteriene sammen og ble enige om at vi hadde 4 alternativer til løsning. Før vi satte opp kriterieskjema hadde vi 8 alternativer, så bruk av skjema var svært vellykket. Vi følte også at vi hadde klarere rammer å jobbe innenfor, og hva slags oppgaver vi ønsket å jobbe med.

 

 

 

 

 

 

Kreativ teknikk brukt:Brain Storming og bruk av skjema for struktur

Fordeler med teknikken? Produserer spontane ideer. En annens forslag kan inspirere deg til å komme på nye ideer og omvendt

Ulemper med teknikken? Deltakerene kan lett bli dratt i samme retning, kun en negativ tilbakemelding kan være nok til å ødelegge potensialet i teknikken, bør ikke ta for lang tid da deltakerene kan gå tomme for ideer. Er kanskje ikke like “trygt” å jobbe med som brainwriting i en ny gruppe, da noen syns det kan være ekkelt å snakke høyt foran andre.

Når kan teknikken brukes? I en mindre gruppe (ca 5-10 stk) vil denne kunne fungere, for mange deltakere vil hindre andre i å nå ut med sine ideer når de dukker opp. Det bør også være etablert et godt og trygt miljø, med en god posjon oppladet kreativ energi før man setter i gang (stimuli). Det bør være en løst definert ramme for hva ideene skal omhandles, ellers kan det fort bli et stort spenn med ideer som ikke henger sammen.


DAG 3:

Igår ble vi enige om at alle skulle gå hjem å skikkelig tenkte hardt på hvilke løsninger vi syntes var best. Og så skulle vi pitche våre ideer eller den ideen vi likte best. Videre brukte vi den såkalte “Holy Pen”- teknikken for å komme frem til hvilken pitch vi likte best. Det var denne ideen vi skulle gå for. Den endelige løsningen ble en blanding av to løsninger fra gårsdagen. Vi endte med et konsept som selger vårt merkevare ved hjelp av produkter og tjenester, der inntekten av dette skal gå til utvikling og forskning på våre fantastiske teknologiske løsninger på klimaproblemer. Vi satser internasjonalt og løsningen skal derfor være på engelsk. Gutta styrte og ordnet det med html koder, og kom frem til at det beste vil være å bruke bilder for å vise alt innholdet. I morgen skal vi finne på noe for å få litt kreativt stimuli.. Håper det blir teknisk museum!

Kreativ teknikk brukt: Holy Pen

Fordeler med teknikken? Deltakerne får sagt alt de vil, uten avbrytelser, før pennen sendes videre og nestemann kan snakke. bygger hverander opp og inspireres av hverandre, en person for sagt sitt før ordet gis til neste uten avbrytelser. Man kan bygge videre på det forrige person sa, altså bli inspirert av hverandre.

Ulemper med teknikken? Kan ta lang tid siden alle må få si sitt uten avbrytelser, man kan også risikere å glemme hva man har tenkt å si hvis det er lang tid til din tur. Kan bli litt lite kontruktivt og tullete. Kan være “ekkelt” for dem som ikke liker å snakke høyt og er sjenerte.

Når kan teknikken brukes? I en liten gruppe der alle er trygge på hverandre. Kan fungere bra der man skal velge mellom ulike ideer.

 

DAG 4:

Jeeey, idag har vi vært på Teknisk Museum. Var helt konge! Vi fikk lekt og kost oss skikkelig, samtidig som vi ble inspirert med gummistøvler på føttene. Vi lærte også mer om ting som vi ikke visste, og fikk tatt med oss noen brosjyrer. Da vi var ferdig med å se på ting, kjøpte vi oss en kaffe og spiste litt mat samtidig som vi løst snakket om ulike ideer til produkter og løsninger. Etter mat og slikt satte vi oss ned med penn og pair og ved hjelp av vår “nye” kreative teknikk kom frem til tre produktene våre. Vi ble enige om å gjøre ferdig handlingsplanen i løpet av morgendagen.

Kreativ teknikk brukt: Hva hvis-metoden. (“Donald Duck/Petter Smart-metoden”)

Fordeler med teknikken: Denne teknikken gir mulighet for en utrolig kreativitet. Man kan si akkurat det man vil, de sykeste ting, uten at noen kan si at det er teit eller svært lite realistisk og virkelighetsnært. Man får mulighet til å bygge mer og mer på hverandres ideer.

Ulemper med teknikken: Kommer ann på hva problemet er, man kan bli svært lite virkelighetsnært. Kan “ta av” og bli lite kontruktivt. Kan være vanskelig å komme med sine ideer hvis det er mange i gruppen.

Når kan teknikken brukes: Bør brukes i små mengder, da teknikken lett kan føre til at man snakker i munnen på hverandre. Bør brukes da man virkelig vil at kreativiteten skal ta overhånd, og man vil tenkte litt utenfor de vanlige rammene.

 

DAG 5:

Idag ble handlingsplanen levert, og diskuterte litt videre hva vi skulle gjøre. Begynte også å jobbe litt med logoer og design og planlegge ansvarsområder og arbeidsoppgaver for neste uke. 2 veiledere sjekket oppgaven vår, og vi fikk gode tilbakemeldinger =)

Idag jobbet vi for det meste selvstendig, og brukte ingen kreativ teknikk.

Nå skal det bli godt med helg, forhåpentligvis en stimulerende helg, slik at jeg kan være i det kreative hjørne når vi starter på en ny uke mandag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *